18 Şubat 2013 Pazartesi

Hala Ekmeği (Challah Bread)




İlk evlendiğim zaman evimde Judaik objelerin ve Yahudi kültürüne dair yemeklerin olmasına çok önem verdim. Bu kadar yemek yapmakla ilgilendiğim için de neden Hala ekmeği de yapmıyorum ki dedim ve tarifini sevgili Etel & Yusuf Natan'dan aldım - sizlere tekrardan teşekkür ederim. Tarifine geçmeden önce ilk Hala ekmeği deneyimimi anlatmak isterim.

Ölçüleri ve malzemeleri öğrendim. Hala ekmeğinin özelliği 2 kg unla yapılıyor olması ve boyutları değişmekle birlikte 7-8 adet ekmek çıkıyor. Tüm her şey hazır bir perşembe akşamı yapmaya başladım. Ancak bir türlü hamur kıvamına gelmiyor. 2 kg un bitti, evdeki diğer unu ekledim hala olmuyor. "Taliii olmuyor ne yapalım?" derken Etel'i saat 22.30 gibi aradık ve konuşmaların sonunda anladık ki ben 6 bardak su ölçülerini normal bardakla değil en büyük bardak ile yapmışım. :o) Zaten evleneli 1 ay olmuş olmamış, yok ki normal su bardağım:o) Neyse o saatte Tali çıktı açık bir market aradı buldu ve un aldı. Biz de unları ekledik yaklaşık 3-3,5 kg unla ilk Hala ekmeklerimi yaptım. :o) E bu durumda da ilk yapışımda 15 adet Hala ekmeği oldu :)

Hala ekmeği yaparken işi bazen abarttım; fesleğenli, cevizli ve çikolatalı denemeler de yaptım. Açıkçası fesleğenli ve cevizliler idare eder ama çikolatalı olanlar hafta sonu kahvaltıları için müthiş bir tat oldu. 

Tarifimiz şöyle: 


1750 gr un (2 kg undan eksilterek )
2 yumurta
1 bardak şeker
2 çorba kaşığı tuz
3' te 1 bardak sıvı yağ
3 poşet kuru maya
6 bardak su
üzerine süs için susam ve çörek otu 

 Öce mayalar kaba dökülür. İçine şekerden biraz eklenir. 1 bardak su dökülür ve bu karışım 15 -20 dakika şişmesi için bekletilir. Bu karışıma yumurtaların sarısı eklenir ve her şey tek tek karıştırılır. En son un eklenir. 1 kilo un paketi tamamen boşaltılır ve kalan un  azar azar hamur kıvamı ele yapışacak şekilde oluncaya kadar eklenir. Oluşan hamur 1 saat kadar kalorifer yanında şişmesi için bekletilir. 

Ardından  Hala ayrım işlemi yapılır. Hala ayırmak demek bir avuç hamuru elinde iken "beraha-dua" söylenir ve o parça folyo sarılır ve yakılır. 
Hamurlardan 3'lü örgüler için eşit toplar hazırlanır. Ardından onlar yılan gibi yapılır ve örgüler hazırlanır. Hazırlanan ekmeklerin üstüne yumurtaların beyazı ve susam ve/veya çörek otu eklenir; yağlı kağıt serilmiş tepsiye yerleştirilir.
Tüm ekmekler hazırlandıktan sonra tepsi fırına konulur. Önce en yüksek derece 5 dakika kadar sonrasında  200 derecede 25-30 dakika pişirilir.




Not: Hala ekmeklerini pişirdikten sonra buzluğa koyuyorum ve her cuma sabahı ortaya çıkartıp soframıza koyuyoruz:)

Afiyetli ve keyifle dolu Şabat sofralarınız olsun... 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder